Μερικές σκέψεις για την ενασχόλησή μας με τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΤΗ ΓΛΩΣΣΑΤα Μαθηματικά είναι η γλώσσα των αριθμών , αφού μέσω αυτών , εκφράζονται σχέσεις ποσοτήτων και μεγεθών.
Η διατύπωση ενός προβλήματος , γίνεται με γράμματα και αριθμούς , που συνδέονται κατάλληλα για να εκφράσουν μαθηματικές σχέσεις και νοήματα .
Τα γράμματα , δεν μπορούν να σταθούν μόνα τους , χωρίς τους αριθμούς.
Το λέω αυτό γιατί ακολουθεί η σκέψη , ότι τα Μαθηματικά είναι Γλώσσα
και η Γλώσσα είναι μαθηματικά.
π.χ. Γλώσσα = Μαθηματικά ⇔ Μαθηματικά = Γλώσσα
Θέλω να γράψω μια πρόταση . Τα συστατικά μέρη της πρότασης ( οι λέξεις που την αποτελούν ) μπαίνουν σε μια συγκεκριμένη σειρά .
π.χ . Υ + Ρ , Υ + Ρ + Α , Υ + Ρ + Κ κ.τ.λ.
Υ = Υποκείμενο , Ρ = Ρήμα , Α = Αντικείμενο , Κ = Κατηγορούμενο
Το ίδιο συμβαίνει όταν γράφουμε μια παράγραφο.
Η § θα έχει θεματική περίοδο ( κεντρική ιδέα) ,
τις λεπτομέρειες - σχόλια που καλύπτουν την θεματική περίοδο
και τέλος την πρόταση κατακλείδα που οδηγεί σε μια επισήμανση ή σε κάποιο συμπέρασμα.
Στην έκθεση - έκφραση επίσης έχουμε: Πρόλογο , Επίλογο και Κυρίως Θέμα .
Η πράξη (12 - 5 = 7 ) με μια ματιά μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα.
Έρχεται όμως η Γλώσσα που καθορίζει κάθε φορά με τις λέξεις το νόημα που κρύβουν οι αριθμοί μέσα τους.
π.χ. 1 ) Ο Χρόνης έχει 12 μπίλιες και ο Αργύρης έχει 5 λιγότερες από τον Χρόνη . Πόσες μπίλιες έχει ο Αργύρης;
2) Η Άννα που πάει ΣΤ΄ τάξη έχει 5 καλοκαιρινές μπλούζες. Η ξαδέρφη της η Μυρσίνη που είναι φοιτήτρια έχει 12 μπλούζες. Πόσες λιγότερες έχει η Άννα από τη Μυρσίνη;
Και άλλα πολλά παραδείγματα θα μπορούσαμε να αραδιάσουμε.
Άρα πού καταλήγουμε μετά από όλα αυτά;
Γλώσσα και Μαθηματικά δυο εργαλεία εξαιρετικά .
ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
1. Εξάλειψη του φόβου και της αποστροφής προς αυτά και μεταβολή τους ως μια ευχάριστη πνευματική απασχόληση .
2. Να γίνουν πηγή χαράς και δημιουργίας και τα δυο , αφού βρούμε τα σημεία αλληλεξάρτησης.
3. Κινητοποίηση του παιδιού , ώστε να αναπτύξει την μαθηματική σκέψη και τον παραγωγικό συλλογισμό ώστε να καταλήγει σε ασφαλή συμπεράσματα , μέσω της χρήσης λογικών επιχειρημάτων.
4. Να αποκτήσει μεταγνωστικές δεξιότητες όπως. Πώς και γιατί κάνουμε κάθε πράξη στα Μαθηματικά , αλλά και πώς και γιατί συντάσσουμε το κάθε κείμενο στη Γλώσσα με διαφορετικό τρόπο .
5. Να κατανοήσει το παιδί , τους κανόνες των μαθηματικών αλλά και της Γραμματικής και Συντακτικού στη Γλώσσα ,για να τους χρησιμοποιεί κατάλληλα σε κάθε περίπτωση.
6. Να ενεργοποιήσουμε το ενδιαφέρον σε κορίτσια και αγόρια , με χρήση Μαθηματικών καταστάσεων της καθημερινής ζωής .
Το ίδιο επίσης να γίνει και με τη σύνταξη κειμένων , τα οποία θα έχουν πραγματικό αποδέκτη και ο λόγος σύνταξης τους θα είναι μια ανάγκη πραγματική από την καθημερινότητά τους .
7. Να μάθουν τα παιδιά να διακρίνουν το σωστό από το λάθος , μέσα από την "ετεροδιόρθωση" και "αυτοδιόρθωση" , μέσα σε ένα πλαίσιο σεβασμού, κατανόησης , "ενσυναίσθησης", συνεργασίας και σωστής διαχείρισης του λάθους . Γιατί, μόνο έτσι μαθαίνουμε ποιο είναι το σωστό.
8. Να μάθουμε στα παιδιά τα σωστά βήματα ανάγνωσης, κατανόησης και επεξεργασίας ενός κειμένου .
Ακόμη να υποδείξουμε στα παιδιά με συμμετοχή τους στη διαδικασία , ποια είναι σωστά βήματα επίλυσης ενός προβλήματος από τη δημιουργία του , τη διατύπωση των ερωτημάτων , την κατανόησή του και τελικά τη λύση του και τη σύνταξη της απάντησης.
Μένω σπίτι και διαβάζω ,
σκέφτομαι πολλά να κάνω ,
μια το ένα μια το άλλο ,
είπα πια στόχους να βάλω.
Με σεβασμό και αγάπη σε όλους που εμπλέκονται με τη μαθησιακή διαδικασία , αλλά και σε όσους αγαπούν από πολύ έως καθόλου, τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά.
Μιχαηλίδης Χαράλαμπος
Δάσκαλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου