Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Μερικές σκέψεις για την ενασχόλησή μας με τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

Μερικές σκέψεις για την ενασχόλησή μας με τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ  
Τα Μαθηματικά είναι η γλώσσα των αριθμών , αφού μέσω αυτών , εκφράζονται σχέσεις ποσοτήτων και μεγεθών. 
Η διατύπωση ενός προβλήματος , γίνεται με γράμματα και αριθμούς , που συνδέονται κατάλληλα για να εκφράσουν μαθηματικές σχέσεις και νοήματα . 
Τα γράμματα , δεν μπορούν να σταθούν μόνα τους , χωρίς τους αριθμούς.
Το λέω αυτό γιατί ακολουθεί η σκέψη , ότι τα Μαθηματικά είναι Γλώσσα 
 και η Γλώσσα είναι μαθηματικά. 

π.χ. Γλώσσα = Μαθηματικά ⇔ Μαθηματικά =  Γλώσσα 

Θέλω να γράψω μια πρόταση . Τα συστατικά μέρη της πρότασης ( οι λέξεις που την αποτελούν ) μπαίνουν σε μια συγκεκριμένη σειρά . 

π.χ . Υ + Ρ , Υ + Ρ + Α ,   Υ + Ρ + Κ κ.τ.λ. 

Υ = Υποκείμενο , Ρ = Ρήμα , Α = Αντικείμενο , Κ = Κατηγορούμενο 

Το ίδιο συμβαίνει όταν γράφουμε μια παράγραφο. 
Η  §  θα έχει θεματική περίοδο ( κεντρική ιδέα) , 
τις λεπτομέρειες - σχόλια που καλύπτουν την θεματική περίοδο 
και τέλος την πρόταση κατακλείδα που οδηγεί σε μια επισήμανση ή σε κάποιο συμπέρασμα. 

Στην έκθεση - έκφραση επίσης έχουμε: Πρόλογο , Επίλογο και Κυρίως Θέμα . 

 Η πράξη  (12 - 5 = 7  ) με μια ματιά μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα. 

Έρχεται όμως η Γλώσσα  που καθορίζει κάθε φορά με τις λέξεις το νόημα που κρύβουν οι αριθμοί μέσα τους. 

π.χ.  1 ) Ο Χρόνης έχει 12 μπίλιες  και ο Αργύρης έχει 5 λιγότερες από τον Χρόνη . Πόσες μπίλιες έχει ο Αργύρης;

2) Η Άννα που πάει ΣΤ΄ τάξη έχει 5 καλοκαιρινές μπλούζες. Η ξαδέρφη της η Μυρσίνη που είναι φοιτήτρια έχει 12 μπλούζες. Πόσες λιγότερες έχει η Άννα από τη Μυρσίνη; 

Και άλλα πολλά παραδείγματα θα μπορούσαμε να αραδιάσουμε. 

Άρα πού καταλήγουμε μετά από όλα αυτά; 

Γλώσσα και Μαθηματικά δυο εργαλεία εξαιρετικά . 

ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ   

1. Εξάλειψη του φόβου και της αποστροφής προς αυτά και μεταβολή τους ως μια ευχάριστη πνευματική απασχόληση .

2. Να γίνουν  πηγή χαράς και δημιουργίας και τα δυο , αφού βρούμε τα σημεία αλληλεξάρτησης. 

3. Κινητοποίηση του παιδιού , ώστε να αναπτύξει την μαθηματική σκέψη και τον παραγωγικό συλλογισμό ώστε να καταλήγει σε ασφαλή συμπεράσματα , μέσω της χρήσης λογικών επιχειρημάτων. 

4. Να αποκτήσει μεταγνωστικές δεξιότητες όπως. Πώς και γιατί κάνουμε κάθε πράξη στα Μαθηματικά , αλλά και πώς και γιατί συντάσσουμε το κάθε κείμενο στη Γλώσσα  με διαφορετικό τρόπο .

5. Να κατανοήσει το παιδί , τους κανόνες των μαθηματικών αλλά και της Γραμματικής και Συντακτικού στη Γλώσσα ,για να τους χρησιμοποιεί κατάλληλα σε κάθε περίπτωση. 

6. Να ενεργοποιήσουμε το ενδιαφέρον σε κορίτσια και αγόρια  , με χρήση Μαθηματικών καταστάσεων της καθημερινής ζωής . 
Το ίδιο επίσης να γίνει και με τη σύνταξη κειμένων , τα οποία θα έχουν πραγματικό αποδέκτη και ο λόγος σύνταξης τους θα είναι μια ανάγκη πραγματική από την  καθημερινότητά τους .

7. Να μάθουν τα παιδιά να διακρίνουν το σωστό από το λάθος , μέσα από την "ετεροδιόρθωση" και "αυτοδιόρθωση" , μέσα σε ένα πλαίσιο σεβασμού, κατανόησης , "ενσυναίσθησης", συνεργασίας  και σωστής διαχείρισης του λάθους . Γιατί, μόνο έτσι μαθαίνουμε ποιο είναι το σωστό. 

   8. Να μάθουμε στα παιδιά τα σωστά βήματα ανάγνωσης, κατανόησης και επεξεργασίας ενός κειμένου . 
Ακόμη να υποδείξουμε στα παιδιά με συμμετοχή τους στη διαδικασία , ποια είναι  σωστά βήματα επίλυσης ενός προβλήματος από τη δημιουργία του , τη διατύπωση των ερωτημάτων , την κατανόησή του και τελικά τη λύση του και τη σύνταξη της απάντησης. 

Μένω σπίτι και διαβάζω , 
σκέφτομαι πολλά να κάνω , 
μια το ένα μια το άλλο , 
είπα πια στόχους να βάλω. 

Με σεβασμό και αγάπη σε όλους που εμπλέκονται με τη μαθησιακή διαδικασία , αλλά και σε όσους αγαπούν από πολύ έως καθόλου, τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά. 

Μιχαηλίδης Χαράλαμπος 
Δάσκαλος 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου